Soorten lenzen

Een fotograaf die met een spiegelreflex werkt heeft de keuze uit een groot aantal verschillende lenzen (objectieven). Wat je meeneemt op vakantie zal afhankelijk zijn van een aantal factoren:
- wat kun je wat betreft gewicht en omvang aan apparatuur meenemen?
- wat is je reisdoel?
- wat zijn de weersomstandigeheden?
- hoe veilig is het om ter plaatse met fotoapparatuur rond te lopen?
- hoeveel verschillende situaties wil je fotograferen?
- zijn er uitersten die je vast wilt leggen, bijvoorbeeld groothoek op straat en flinke telezoom voor vastleggen van bijvoorbeeld wilde dieren op safari?
- heb je te maken met vocht, kou of (woestijn)zand?
- wil je met één lens rondlopen of met meerdere waarbij je tussentijds wisselt?

Hou er rekening meer dat een zoombereik dan 200 millimeter echt te weinig is op safari en dat een lens die niet echt lichtsterk is tekort zal komen bij bewegingen buiten. Als je foto's wilt maken op plekken waar zand door de lucht waait (Sahara) dan is de afdichting van je body en objectief belangrijk.

Standaard zoomlens:
Deze lens heeft een bereik dat rond de 50mm ligt, bijvoorbeeld 28 tot 75mm.
De lens wordt vaak als kitlens bij de camera aangeboden. Er zijn ook professionele varianten beschikbaar zoals de Canon 24-70 f 2.8/ L lens. Voor DSLR’s met een zogenaamde cropfactor van 1,5x of 1,6x zijn er objectieven ontworpen die bijvoorbeeld 18-50mm bereik hebben. Dit bereik komt overeen met ongeveer 27-75mm. Een standaard zoomlens is voor veel situaties goed te gebruiken en eigenlijk ideaal als je maar met één lens wilt reizen.

Groothoek lens:
Met een groothoek, ook wel wide angle lens, kun je veel van de omgeving vastleggen. Alle lenzen kleiner dan 28mm wordt gezien als groothoek. Bij een DSLR met een cropfactor van 1,6x kan men niet echt spreken van een groothoek. De scherptediepte is bepalend door de hoek van het objectief. Enige vervorming is een klein nadeel dit van type lens. Vaak wordt dit gecorrigeerd met enige nabewerking op de pc met een programma zoals Photoshop. Een ideale lens voor landschaps- en stadsfotografie.

Telelens:
Met een telelens kun je onderwerpen dichterbij halen. Een voordeel van een telelens is dat je een kleine scherptediepte verkrijgt, hiermee wordt bedoelt dat je het onderwerp losstaand van de achtergrond krijgt. Het nadeel van een telelens is dat bewegingen door de lengte van de lens enorm versterkt worden. Alle lenzen boven de 100mm worden telelenzen genoemd en zijn verkrijgbaar tot plusminus 1200mm. Bij zulke lenzen wordt het gebruik van een statief wel aangeraden. Het beste is om zo’n lens met ingebouwde stabilisator aan te schaffen. Veelvuldig in gebruik bij natuur- en portretfotografen. Voor de gemiddelde vakantiekiek is een telelens alleen te onhandig en heb je daarnaast ook een standaard zoomlens of een groothoeklens nodig.

Tilt-shift lens:
Deze lens is erg bruikbaar voor het fotograferen van hoge gebouwen. De perspectief vorming wordt gecorrigeerd, zodat het lijkt ofdat een gebouw niet overhelt. Met de lens kan je ook foto’s maken waarbij het net is of je een miniatuurstad hebt gefotografeerd, deze truuk wordt meer toegepast. Dit bereik je door op de juiste manier de scherptediepte te beheren. De lensbaby is het meest compact en tevens het goedkoopste alternatief voor de dure tilt-shift lenzen.

Macro-lens:
Met dit objectief kun je het onderwerp van heel dichtbij vastleggen. De beeldverhouding is 1:1, dat betekent dat het beeld op je sensor even groot is als het onderwerp in werkelijkheid. Een macro-lens is vaak lichtsterk, waardoor je erg kort op je onderwerp moet zitten. Toepassingsgebied is natuurlijk natuurfotografie, maar wordt ook gebruikt bij portretfotografie door de hoge kwaliteit lens en de bokeh ( achtergrond onscherpte).

Fish-eye lens:
Met een fish-eye lens kun je een foto maken waarop alles onder een hoek van bijna 180 graden te zien is. Lijkt op een groothoeklens, maar is boller. Deze lens levert geen beeldvullend plaatje op, meer een cirkelvormige foto.
Veelal gebruikt bij sportfotografie en stadsfotografie.